Palkitse itseäsi

Syksy on saapunut, samoin kuin myös arki ja uudet haasteet. Sain töissä vastikään yhden ison urakan maaliin, mikä oli todella helpottavaa. Olin työskennellyt tuon tavoitteen saavuttamiseksi pitkän aikaa, ja odotukset olivat suuret, joten kun sain tehtävän valmiiksi ja työryhmältä kiitokset, päätin taputtaa itseäni reilusti olalle hyvin tehdystä työstä.


En ole luonteeltani paras ihminen jyystämään pitkiä projekteja, mikä ei ehkä ole hyvä ominaisuus, kun työskentelee sadan vuoden projektissa. Teen kuitenkin työstä itselleni mielekästä jakamalla isoja kokonaisuuksia pienemmiksi palasiksi, joiden edistymää on helpompi seurata. Kun sitten saan jotakin valmiiksi, minulla on tapana palkita itseäni jollakin pienellä teolla (kuten vaikka kuuntelemalla hyvää musiikkia tai ihan vaan sanomalla itselleni, että hei hyvin vedetty).

Olen saanut tietysti töissäkin kiitoksia ja bonuksia, mikä on myös kannustavaa. Minusta on kuitenkin ulkoisen palkitsemisen lisäksi tärkeää pysähtyä aina silloin tällöin antamaan itselleen tunnustusta. Muistamme yleensä kehua työkavereita hyvin tehdystä työstä, mutta muistammeko tehdä itsellemme samoin?


Immanuel Kantin kategorinen imperatiivi kuuluu: Kohtele kaikkia ihmisiä, myös itseäsi, ikään kuin he olisivat päämääriä sinänsä, älä koskaan pelkkinä välineinä. On toki tärkeää, että asetetut tavoitteet tulevat täytettyä aikataulussa, mutta yhtä lailla tärkeää on olla armelias itseään kohtaan ja antaa itselleen tunnustusta tehdystä työstä. Se auttaa jaksamaan arjessa, ja työskentelemään taas uusien tavoitteiden eteen.

Minusta on aina ollut tärkeää hengähtää ja palkita itseään loppuun vedetyistä projekteista ennen kuin kääntää katseensa taas uusiin tavoitteisiin. Välillä hengähtämällä jaksaa paremmin, sillä muuten kaikesta tulee yhtä pitkää puurtamista. Kun nyt illat pimenevät ja syksyn kiireet lisääntyvät, onkin hyvä muistaa välillä muistaa myös itseään, vaikka sitten ihan pienistä syistä. Olet tehnyt paljon, yrittänyt parhaasi ja ansaitset arkeesi hyviä hetkiä.


Minä palkitsin itseäni antamalla tänä viikonloppuna itselleni rentoa aikaa. Olen ulkoillut raikkaassa ilmassa, kuunnellut hyvää musiikkia, lukenut ja maalannut. Nyt minulla on sellainen olo, että olen hyvillä mielin valmis kohtaamaan uudet haasteet.



Kommentit

Suositut tekstit