Uusia opintoja ja uuden oppimista

Kun väittelin tohtoriksi, sanoin itselleni, että en ainakaan aio opiskella mitään pitkään aikaan. Ilmeisesti se reilu neljä kuukautta on tarpeeksi pitkä aika, koska tänään ilmoittauduin uusiin opintoihin.

Kuva: Ksenia Kylmälä Photography

Tällä kertaa opintojeni aiheena on International Business Management avoimessa yliopistossa. Opinnot järjestetään verkko-opetuksena, joten minulla on reilusti aikaa opiskella omaan tahtiini, kun siltä tuntuu.

Tämä lähti siitä, että olen miettinyt jo jonkun aikaa jotakin uutta harrastusta arki-illoille, kun olen Raumalla. Matkustan kuitenkin niin usein töiden puolesta, että minun olisi vaikea osallistua esimerkiksi jollekin fyysiselle kurssille, tai olisin puolet ajasta poissa. Verkkokurssi tuntui siis hyvältä vaihtoehdolta, koska se mahdollistaa joustavan osallistumisen.

Olen myös ajatellut, että täydentäisin mielelläni teknistä osaamistani liiketalouden osaamisella, joten nämä opinnot sopivat tähän hetkeen senkin puolesta. Minua on nimittäin alkanut kiinnostaa enenevissä määrin muun muassa se, miten organisaatioiden toimintaa kehitetään niin, että johto, työntekijät ja asiakkaat ovat tyytyväisiä. Luulisinkin, että näistä opinnoista on myös oikeasti hyötyä työurallani ja nykyisessä työssäni.

Toisaalta osaamisen kehittäminen on tuskin ikinä hukattua aikaa. Olen tässä vaiheessa elämääni opiskellut ihan tarpeeksi tavoitteellisesti, ja ajatus siitä, että voin paneutua johonkin minua kiinnostavaan aiheeseen omaan tahtiini tuntuu miellyttävältä ja terveeltä.

Lähden tänään illalla työmatkalle, joten liikennevälineissä on ainakin taas vaihteeksi aikaa tapettavana. Ajattelin jatkaa Waltarin Turm, Kuolematon -romaanin kuuntelua, mutta ehkä perehdyn hieman myös uusiin kurssimateriaaleihin. Katsotaan sitten ajan kanssa, miltä nämä opinnot maistuvat.


Kommentit

Suositut tekstit