Huijarisyndrooma

Onko sinulla ikinä sellainen olo, että et ole ansainnut asemaasi tai sinulle annettua vastuuta töissä? Huokaisetko välillä helpotuksesta, kun sait suoritettua taas yhden tehtävän ilman, että kukaan huomasi, että et oikeasti ole niin pätevä kuin mitään sinusta luullaan? Tervetuloa kerhoon!



Huijarisyndrooma on ajatusvääristymä, joka saa epäilemään omaa osaamistaan. Se saa ajattelemaan, että ihminen huijaa ympäristöään olemalla muka pätevä, ja pelkäämään, että siitä jää lopulta kiinni. Huijarisyndrooma vaivaa erityisesti nuoria ammattilaisia.

Kyseessä on kuitenkin vain ajatusvääristymä. Oikeasti olet pätevä ja osaava etkä ole huijannut yhtään ketään päästäksesi nykyiseen asemaasi.

Olen kamppaillut näiden tunteiden kanssa aina silloin tällöin urallani. Kun olen saanut uuden työpaikan, olen saattanut ajatella, että mitähän minusta kuvitellaan, kun minut palkattiin. En minä ole oikeasti kovin ihmeellinen.
Tai kun väitös alkoi lähestyä, ajattelin, että olen vain onnekkaasti ajautunut tähän tilanteeseen, ja väitöksessä kaikki saavat julkisesti nähdä, että en oikeasti osaa yhtään mitään.
Olen yrittänyt aktiivisesti oppia pois tällaisesta ajattelusta. Kun huomaan ajattelevani, että en oikeasti olisi tarpeeksi pätevä, yritän pysäyttää sen ajatuskulun heti alkuunsa. Sanon itselleni, että olen saanut jo aikaan hyviä asioita eikä se voi olla pelkkää sattumaa.



Joskus olemme itse liian vaativia itseämme kohtaan, ja vaadimme aivan kohtuuttomia. Olen törmännyt (yleensä nuoriin) ammattilaisiin, jotka ajattelevat, etteivät voi kutsua itseään asiantuntijoiksi ennen kuin tietävät ja osaavat aiheesta ihan kaiken. Eihän se ole edes mahdollista!

Meissä on aina kehittämisen varaa eikä meistä saa täydellisiä tekemälläkään. Pitää vain vain opetella olemaan armollinen itseään kohtaan, ja hyväksyä, että olen ihan riittävä ja kehityskelpoinen yksilö. Välillä on myös ihan OK epäonnistua. Tai oikeastaan se tekee aina välillä hyvääkin, koska epäonnistumiset ovat parhaita hetkiä oppia ja kehittyä. Ei ruoskia itseään loputtomasti. Ja jos joku sanoo, että olet hyvä jossakin, usko ihan rohkeasti. Minäkin yritän.

Kommentit

Suositut tekstit