Työn mieletön mielekkyys

Follow my blog with Bloglovin Keskustelin juuri työkavereiden kanssa siitä, mikä tekee työstä mielekkään. Olen kuullut monta kertaa sanottavan, että milleniaalit eivät halua tehdä töitä ainoastaan toimeentulon ja omaisuuden kerryttäminen vuoksi. Koska kuulun ilmeisesti tuohon ikäluokkaan, ajattelin jakaa ajatuksiani aiheeseen liittyen.



Allekirjoitan täysin, että työn täytyy olla merkityksellistä. Pidän nykyisestä työstäni sen vuoksi, että se tarjoaa minulle haasteita ja mahdollisuuksia kehittää itseäni. Toisaalta ydinjätteiden käsittelyn yhteiskunnallinen merkitys on myös helppo perustella enkä tosiaan tunne itseäni Sisyfokseksi. Jo nämä ovat minulle riittäviä syitä herätä arkisin kuudelta töihin.

Minulle tärkeää on myös toimiva työyhteisö, jossa kokee saavansa tarvittaessa tukea, ja jossa tulee kuulluksi. Vietän myös työtovereideni kanssa ajoittain pitkiäkin aikoja, esimerkiksi työmatkoilla. Silloin oppii arvostamaan muun muassa yhteensopivaa huumorintajua työyhteisön keskuudessa.

Minulle ei tuota mitään ongelmaa painaa ajoittain pitkääkin päivää. Voin helposti tehdä 16 tunnin työpäiviä, kunhan saan vastavuoroisesti riittävästi aikaa palautua. En halua vaarantaa jaksamistani eikä se ole järkevää myöskään työnantajalleni.

Työ ei ole minulle todellakaan kaikki elämässä enkä toivoisi sellaista. Minulla on elämässäni ihania ihmisiä enkä halua tinkiä siitä, että saan viettää aikaa, jolloin voin miettiä kaikkea muuta kuin työtä. Toisaalta oikeastaan pidän myös siitä tunteesta, kun pitkän loman loppupuolella alkaa tuntua siltä, että nyt voisi palata takaisin töihin jatkamaan hommia.



Minulle on siis tärkeää, että voin perustella itselleni jonkun syyn herätä aamuisin töihin. Uskoisin, että sama pätee meihin kaikkiin. Haluan kehittää itseäni, ja tuntea, että etenen urallani haluamaani suuntaan. Toisaalta arvotan korkealle hyvää tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä, niin että molemmista voi nauttia sopivasti. Kerranhan täällä vain eletään.

Millaiset tekijät tekevät työstä mielekästä sinulle?

Kommentit

Suositut tekstit