Työkomennus ulkomailla

Kirjoitin taannoin siitä, että olen asunut ja asun yhä vähän siellä täällä. Kun olin tänä keväänä pariin otteeseen Barcelonassa työmatkalla, mieleeni palasi paljon muistoja ajalta, kun asustelin siellä. Olin vuonna 2017 muutaman kuukauden työkomennuksella Barcelonassa, ja se oli aivan mahtava kokemus.


Miten päädyin Barcelonaan?

Kun esimieheni aikoinaan kysyi minulta, olisinko valmis lähtemään Barcelonaan muutamaksi kuukaudeksi, minun ei tarvinnut miettiä vastaustani. Tietenkin olin valmis! Menin sinne työskentelemään ympäristökonsultointiyrityksessä, jonka tiesin jo ennalta olevan todella asiantunteva. Tiesin myös, että minulla olisi mahdollisuus oppia siellä valtavasti uutta. Tunsin yrityksessä työskenteleviä ihmisiä jo ennalta, joten minulla oli muutosta etukäteen hyvä fiilis.

Koska komennuksen ajankohta sovittiin melko myöhään, minua mietitytti etukäteen eniten asunnon löytäminen Barcelonasta, koska se ei ole mikään kaikista helpoin tehtävä. Se kuitenkin onnistui lopulta todella kivuttomasti paikallisen yhteistyökumppanin kautta, ja pääsin muuttamaan aivan ihanaan asuntoon goottilaiseen kaupunginosaan.
Saavuin Barcelonaan sunnuntai-iltana, ja aloitin työt heti maanantaiaamuna. Minulla ei siis ollut pahemmin aikaa sopeutua uuteen kotiini ennen töiden alkua. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisin voinut tietysti muuttaa sinne aiemmin, jotta töiden aloitus olisi ollut vähemmän hektinen.

Minulla oli kuitenkin muutto kesken Helsingissä, koska olimme muuttaneet vain pari viikkoa aiemmin uuteen asuntoon, ja halusin saada sen muuton hoidettua ennen muuttoa Barcelonaan. Huh. Ehkä koska ehdin vain purkaa tavarat uudessa asunnossani, Barcelonan kotini alkoi hyvin pian tuntua oikealta kodilta.



Varsinaisen työpaikkani hallinnolliset asiantuntijat hoitivat kaikki vero-, vakuutus- ja sosiaaliturva-asiat, joten minun ei onnekseni tarvinnut murehtia niistä. Koin, että työkomennus oli todella helppo tapa muuttaa hetkeksi ulkomaille. Koska puolisoni jäi kotiin, minun ei myöskään tarvinnut murehtia tavaroiden muuttoa tai Helsingin asuntoani sen aikana.

Pitkiä päiviä ja kielikylpyä

Kyseisessä konsulttifirmassa työpäivät venyivät helposti hyvinkin pitkiksi, mutta se ei haitannut minua, koska olin muuttanut sinne nimenomaan tekemään töitä. Viikonloppuisin minulla oli kuitenkin aikaa ottaa rennosti, viettää aikaa kavereiden kanssa ja myös turisteilla siellä täällä.

Opiskelin myös tuona aikana paljon espanjaa ja katalaania, koska minulle ei juuri englantia puhuttu. Oikeastaan raskainta koko aikana olikin eläminen vieraalla kielellä. Olin opiskellut espanjaa yliopistossa, mutta en ollut ikinä opiskellut katalaania. Välillä ihmiset vaihtoivat kielen espanjaan, jotta minun olisi helpompi seurata keskustelua, mutta kieli vaihtui usein nopeasti takaisin katalaaniksi. Siihen sopeutuminen vei oman aikansa.



Työskentelin aivan mahtavassa tiimissä, ja monista työkavereitani tuli myös ystäviäni. Se helpotti elämääni huomattavasti, koska ikävöin tietysti perhettäni ja ystäviäni. Onneksi osa rakkauttani myös tuli vierailemaan luonani Barcelonassa!

Kaikkinensa työkomennus oli kasvattava kokemus sekä ammatillisesti että henkilökohtaisesti. Minulle jäi siitä käteen muun muassa mahtavia muistoja, rautaista ammattitaitoa ja uusia ystäviä. Jos sinulla on mahdollisuus lähteä työkomennukselle, suosittelen lämpimästi tarttumaan tilaisuuteen. En usko, että katuisit päätöstäsi.

Kommentit

Suositut tekstit