Etätöitä koronan aikaan

Olen siitä onnekkaassa asemassa, että voin tehdä suurimman osan työtehtävistäni etänä. Viime päivinä olenkin monen muun tavoin sulkeutunut neljän seinän sisään tekemään töitäni. Työpaikallani joustavat etätyöt ovat normaali käytäntö, joten omalta osaltani työt jatkuvat melko normaalisti, mitä nyt osa kokouksista, koulutuksista ja tapahtumista on peruuntunut. Toisaalta ymmärrän myös, kuinka monella nykyinen poikkeustilanne aiheuttaa huomattavia arjen vaikeuksia.


Monet on komennettu etätöihin ilman aiempaa kokemusta moisesta, ja osalla on kaiken lisäksi vielä ollut lapset kotona etäopetuksessa. Ei siis ihan helppo yhtälö! Viimeistään tässä vaiheessa olisikin hyvä miettiä toimivat käytännöt etätyön suunnitteluun, toteuttamiseen ja seuraamiseen omassa organisaatiossa, jotta työt saadaan sujumaan tehokkaasti myös näinä pandemia-aikoina.

Eräs tuttavani juuri kysyi minulta, että miten niitä etätöitä oikein pitää tehdä, joten ajattelin jakaa omia kokemuksiani aiheesta.

1. Suunnittele työt etukäteen. Tämä nyt pätee tietysti kaikkeen työhön, mutta erityisesti etätöitä on hyvä suunnitella etukäteen. Listaan yleensä itselleni asiat, jotka on saatava tehtyä päivän aikana, ja lisäksi ylimääräisiä hommia, jos edellämainitut tuleekin hoidettua ajateltua nopeammin.

2. Rytmitä päivä. Suunnittelen yleensä tarkkuutta ja keskittymistä vaativat tehtävät aamulle, jolloin olen virkeämpi kuin iltapäivällä. Yritän myös pitää taukoja säännöllisesti, vaikka työkaverit eivät tulekaan pyytämään kahville.

3. Kiinnitä huomiota työergonomiaan. En tiedä sinusta, mutta minulla on ainakin paljon parannettavaa tässä! Huomaan välillä istuneeni tunnin liikkumatta huonossa asennossa, ja sen tuntee.. Jos etätöitä tekee vain välillä, sillä ei ole niin suurta väliä, mutta nyt kun suurin osa töistä hoidetaan etänä, on todella tärkeää pitää huolta ergonomisista työasennoista.

4. Älä unohda tietoturvallisuutta! Etätöissä pätee sama toimintakulttuuri tietoturvallisuuden suhteen kuin toimipisteelläkin. Varmista, että kukaan ei pääse näkemään tai kuulemaan tietoturvaa vaarantavia seikkoja. Tämä on sen verran tärkeä aihe, että taidan palata tähän vielä tarkemmin myöhemmin.

5. Tee selkeä raja työ-ajan ja vapaa-ajan välillä. Se voi olla joku konkreettinen teko, työhuoneen käyttö, pieni kävely ulkona töihin ja takaisin, mikä vain toimii sinulle. Ei ole tarkoituksenmukaista, että etätöissä myös kaikki vapaa-aika menee töihin.

Nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleeni, mutta varmasti lähiaikoina on hyvää aikaa omaksua uusia, parempia etätyökäytäntöjä. Jos organisaatiossasi ei muuten ole vielä tehty kunnon etätyöohjeistuksia, nyt olisi viimeistään aika miettiä sellaisia.

Yritetään pysyä terveinä!

Kommentit

Suositut tekstit